I begynnelsen av desember ble vi grundig minnet på hvor i verden vi har vårt virke og at vi er fullstendig prisgitt alle værgudenes krumspring! Vi har forbindelse til Longyearbyen med et Dornier propellfly to ganger i uken, og dersom det ikke går i rute blir det kluss i alt av planer!
På en uke fikk vi: Fredagsavgangen kansellert grunnet dårlig vær – ble utsatt til lørdag. De som hadde skiftbytte og var på veg hjem fikk utsatt sin hjemreise fra fredag til søndag og fikk dermed en ekstra natt i Ny-Ålesund OG en ekstra natt i Longyearbyen. Så hadde vi en som skulle hjem med mandagsflyet samt en (godt det ikke var flere!) på vei inn fra Longyearbyen. Kansellert mandag, kansellert tirsdag, kansellert onsdag og endelig på torsdag gikk det fly. Men da ble fredagsflyet også «forhånds-kansellert» grunnet dårlige værmeldinger, så alle de som skulle ut på fredag ble omdirigert til torsdag ettermiddag! Sånn går no dagan, som vi sier her nord! Vi har nå mistanker om at det er prosjektlederen som har dårligst flykarma, og han kan neppe forvente å bli booket inn til Ny-Ålesund i skiftbytte-uker heretter! Just in case.
Men tross friske vindkast og snøbyger går arbeidet jevn og trutt fremover.
Desemberbåten hadde denne gangen med seg 370 m3 isolasjon, 127 tonn massivtre-elementer til hus og gangbaner som kom kjørende i 6 trailerlass fra Østerrike, limtre, maling, kledning, 33 containere med alt som trengs for å komplettere byggene; dører (ytter- og inner-), vinduer, beslag, kledning, noen hundre tusen skruer, spiker, papp, plast og annet rask. Alt skal bygges her på stedet og det er ikke så rent lite som trengs til det.
I tillegg kom det også noen ting som man kanskje ikke uten videre tar inn på et anlegg på fastlandet, kanskje – bl.a.; 2 snøscootere, rifleskudd og knallpatroner til signalpistolen!
Dette var siste båten på 4 måneder – den neste større forsendelsen får vi inn først i midten av april. Da skal imidlertid alt være tilnærmet ferdig og vi kan begynne arbeidet innendørs i byggene.





